Thursday, April 14, 2005

"worse is better" si A&C Bucuresti

Ceva, ceva parca incepe sa se miste cand vine vorba despre situatia din scoala in care invat, chiar daca pentru moment e vorba doar despre niste comentarii (la obiect si foarte bine venite) facute de studenti pe cale de a termina.
Din punctul meu de vedere, pot spune ca fac parte din generatia celor care au facut doar "mate-fizica" in liceu si care au invatat sa deschida un calculator in primul an de facultate (nu eram singurul la vremea aceea, dar astazi cred ca nu mai exista asa ceva in anul I).
Semestrul I, anul I, Programare - 5 (de-abia, de-abia), Analiza Matematica 10 (cu laude din din partea profesorului). Semestrul II, Anul I, SDA - picat cu brio, Analiza 10. Mi-a luat trei ani pana sa am curaj sa dau din nou examen la SDA (luat cu 10 - felicitari din partea profesorului, oricat ar parea de absurd), dar intre timp am uitat raspunsul instantaneu la intrebarea "care este derivata lui 1/x^2 ?".
Din punctul meu de vedere problema nu este faptul ca "studentii nu mai invata" (invatam foarte mult in anii I si II, dar doar "invatatul" nu m-ar fi ajutat sa iau examenul la SDA, nemaivorbind de o slujba decenta, si poate chiar interesanta, in IT, cum sper ca o sa obtin dupa ce termin anul IV), ci faptul ca nimeni nu ii ajuta sa vada "the big picture" (sau "imaginea de ansamblu", cum va place).
In anul I, multi dintre studentii buni (ce aspira la burse) isi consuma 90% din energia de invatat pe Analiza, ELTH, Fizica etc. (stiu asta pentru ca am fost unul dintre ei), in anul II vine randul "Electronicelor", anul III aduce cu el TS-ul si CNA (si o restanta la DCE, daca a avut ghinion anul trecut) iar anul IV aduce IRA si IS, si uite asa vine anul V si multi descopera ca le-au mai ramas doar niste cunostinte de C si Pascal din primii ani de facultate si ceva Java acumulata din tutoriale de pe Net intre un curs de IRA si unul de TS II. Multora dintre noi (ma refer la studentii de la Automatizari, la Calculatoare poate e mai bine) notiuni ca Test Driven Development sau eXtreme Programming (notiuni de baza in multe firme IT) ni se par dupa caz fie "o chestie de marketing" fie "o emisiune de pe ESPN". La multe seminarii si cursuri se fac glume mai mult sau mai putine reusite pe seama "bazelor de date", dar nimeni nu ne indeamna sa scriem o documentatie serioasa la un program dat ca tema (oricat de frivol ar parea task-ul la prima vedere) sau sa ne puna in fata o portiune de cod scrisa de altcineva si sa fim in stare sa putem spune dupa un anumit interval de timp ce a vrut programatorul acela sa faca acolo (e un citat faimos pe net de genul "programatorii isi petrec mai mult timp citand codul altora decat scriind cod propriu", n-am timp acum sa caut cine a zis-o, cred ca Paul Graham).
Eu unul nu cred ca in scoala ar trebui sa invatam "Java" (sau orice alt limbaj ar deveni hype peste 10 ani), caci asta intr-adevar se face in particular, dar cred ca ar trebui sa se puna accentul pe principii (de genul "asa da, pentru ca...", "asa nu, pentru ca..." unde "..." pot reprezenta dupa caz un fragment de cod Lisp al unei probleme ce a fost pusa pentru prima data acum 40 de ani sau o clasa Java ce explica mai bine problema accesului simultan la resurse partajate).

Si poate ca intr-un final fericit indemnul "invatati, invatati, invatati" (cu care sunt intoxicati studentii romani) va fi inlocuit cu "worse is better" :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home