Sunday, January 26, 2020

Școli din România - Împărțirea notelor fete vs. băieți la examenul de evaluare națională 2019

În ultimul post am scris despre un mini-proiect de-ale mele în care am încercat să pun pe hartă notele de la Evaluarea Naționala 2019, în felul acesta încercând să-mi aduc și eu mica mea contribuție la nesfârșitele discuții legate de starea educației de la noi. Între timp au apărut și rezultatele ultimelor teste PISA, așa că discuțiile au devenit și mai aprige și mai apocaliptice chiar.

Așa că pentru a mai pune și eu niște paie pe foc mi-am zis să mai aprofundez un pic datele deja colectate și să fac niște hărți cu împărțirea notelor de la Evaluarea Națională 2019 pe sexe, i.e. notele luate de fete versus notele luate de băieți. Din câte știu eu mai nimeni nu a făcut încă la noi astfel de statistici, chiar daca diverse universități și ONG-uri zic ca se ocupă de "gender studies" iar inegalitatea dintre sexe a devenit din ce în ce mai mult subiect de discuție. Cum ar veni educație combinată cu "gender studies", ar trebui să-mi dau singur un premiu de participare la discuțiile relevante ale timpurilor noastre :)

Revenind la lucruri puțin mai serioase, adică la proiectul în sine, el poate fi accesat la această pagină, unde se poate vedea diferența notelor fete vs. băieți la nivelul orașului București (cu roșu sunt școlile unde fetele au avut media mai mare, cu albastru școlile unde băieții au avut note mai mari). După cum se poate observa în București  fetele au fost peste băieți, cu o diferență de cam jumătate de punct în favoarea lor. Dacă se face filtrarea rezultatelor dupa examenul la limba română se poate vedea că diferența e și mai mare în favoarea fetelor, de 70 de sutimi (0.7 puncte), în timp ce la matematică lucrurile sunt mai apropiate, fetele fiind cu doar 15 sutimi peste băieți.

Desigur că se pot vedea datele și la nivelul întregii țări, unde tot fetele sunt primele, cu aproape 60 de sutimi peste, la limba română avand aproape un punct în favoarea lor (92 de sutimi), iar la matematică având 24 de sutimi peste băieți. Foarte interesant mi se pare că și în mediul rural fetele au note mai mari decât băieții, mai exact sunt mai bune cu 75 de sutimi la "general", cu o diferență de un punct și 17 sutimi (!?!) în favoarea lor la limba română și de "doar" 33 de sutimi la matematică.

E interesant că dacă e să luăm la întâmplare un județ dintre cele așa numit "defavorizate", unde se presupune ca drepturile femeii/ale fetelor nu sunt la fel de mult respectate comparativ cu zonele să le numesc astfel "favorizate", să zicem Vaslului, chiar și acolo se poate observa cum fetele au note mai mari decât băieții, 56 de sutimi la "general", cu 92 de sutimi peste la limba română și cu 20 de sutimi mai mult la matematică. Chiar și dacă restrângem datele la zona rurală a județului Vaslui putem vedea că fetele au note mai mari decât băieții (cu 54 de sutimi), fiind cu aproape un punct (96 de sutimi) peste la limba română iar la matematică băieții apropiindu-se la doar 12 sutimi.

Extinzând un pic discuția, din câte am putut vedea până acum nu există județ în care fetele să fi avut media sub băieți, având peste tot note mai mari la limba română și fiiund un pic mai apropiate la matematică (dar diferența fiind tot in favoarea fetelor). Există chiar orașe in care la toate școlile din oraș fetele au avut medii mai mari decât băieții, cum ar fi Vasluiul și Piteștiul, și probabil că mai sunt și altele.

În statisticle mele am inclus toate județele din țară și am creat hărți separate și pentru toate orașele cu peste ~35.000 de locuitori (inclusiv pentru Caracal sau Medgidia). Pentru a decide cum să împart pe sexe numele elevilor de etnie non-română (i.e. maghiara sau turco-tătară) m-am folosit de diferitele dicționare de nume disponibile online pentru acele limbi, și am încercat să fac "matching-ul" nume-sex bazându-mă pe informațiile de acolo. Sunt conștient ca datele nu au cum să fie nicidoata 100% corecte (e posibil ca programul să fi "catalogat" un elev cu numele Denis ca fiind băiat când ea era de fapt fată, la câți elevi cu numele Ronaldo am văzut că există deja nu mă mai miră nimic atunci când vine vorba de nume), dar chiar și așa cred că datele se încadrează confortabil în marja de eroare.

Nu țin neapărat să mă hazardez în concluzii, să zic adică de ce cred eu că fetele au note mai mari decât băieții (și de ce au note și mai mari la română pe cand la matematică diferența este mai mică), am vrut doar să fac publice aceste prelucrări ale unor date deja publice sperând astfel că pe viitor discuțiile din acest domeniu se vor baza și pe lucruri mai concrete (date!) și nu doar pe expresii de tipul "mie mi se pare" sau "eu cred". În același timp sunt perfect conștient că doar datele în sine nu zic niciodata adevărul complet (de multe ori îl fac chiar și mai de negăsit), așa că cred eu că trebuie găsit un echilibru in discuțiile de genul ăsta între argumentele bazate pe date concrete și cele bazate pe "simțul comun" (ca să folosesc o bastardizare a "common sense-ului" anglofon).

Pe viitor aș vrea să extind "analiza" aceasta și la notele de la examenul de Bacalaureat, sunt curios dacă și acolo se păstrează aceeași diferență în favoarea fetelor. Din câte știu eu deja avem mai multe studente fete decât studenți băieți, ca să mă exprim astfel, așa că cel mai probabil răspunsul va fi unul afirmativ (adică: da, fetele au note mai mari decât băieții și la Bac), dar până nu vezi datele nu poți fi niciodată sigur. Ar fi fost  foarte interesantă și o extrapolare înspre "trecut" a acestei analize, pentru a vedea cum au evoluat sau nu lucrurile pe parcursul anilor, dar din păcate pe site-ul ministerului nu mai sunt disponibile notele de la examenele de evaluare națională din anii trecuți (cineva zicea că din motive de GDPR). Asta e.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home