Thursday, July 02, 2015

Strazile cu piatra cubica din Romania



A trecut mai mult de un an de la ultimul post (imi tot zic sa scriu aici mai des), dar cel putin am reusit sa termin intre timp un proiect care statea de mult pe lista mea de "to do" :) Mai exact e vorba despre maparea strazilor cu piatra cubica din Romania, cam toate pe care le-am putut gasi eu. Sa las aici si URL-ul catre proiect in clar, pentru cine vrea sa dea copy-paste:
http://imo.maglina.ro/piatracubica/

Mai multe despre ce si cum puteti citi pe paginea Despre de pe site, dar in mare ideea mi-a venit cand la un moment dat mi-am dat seama ca parca nu mai vad in jurul meu atat de multe strazi pavate cu piatra cubica, cum una cate una parca toate stradutele erau brusc asfaltate, fara sa-mi fi dat seama exact cand s-a produs schimbarea. Si atunci mi-am zis sa folosesc resursele avute la dispozitie, adica Google Maps + StreetView, si sa incerc sa pun pe o harta cam ce a ramas pavat cu piatra cubica in Romania.

Daca as vrea sa o dau mai intortocheat as lega proiectul asta cu strazile cubice de incercarea de arheologie urbana reprezentata de harta constructiei cladirilor din Bucuresti, in sensul in care primele pavari cu piatra cubica de la noi (mai ales in Tara Romaneasca si Moldova, Transilvania e un pic alta discutie) au fost realizate cam pe la inceputurile "modernitatii noastre orasenesti", ca sa zic asa, incepand cu 1880-1890, poate un pic mai devreme (in Bucuresti, mai ales), si mi s-a parut mie ca punand strazile astea pe harta voi zice ceva de dezvoltarea vietii orasenesti de la noi.

Mi s-a parut interesant si cum strazile pavate cu piatra cubica au reprezentat multa vreme aproape un sinonim al citadinului ("Mie dati-mi străzi pavate, Măturate, -  Dati-mi cinematograf !" zicea Toparceanu, si, btw, ar fi interesant de realizat si o istorie a lucrarilor de salubritate orasenesti de la noi), pentru ca acum citadinul sa fie reprezentat, mental, cel putin, de alte lucruri: Mall, cafenele,  parcuri, sedii de corporatii. La fel de interesante mi se par si initiativele destul de recente de readucere a pietrei cubice in centrul oraselor, ca parte a "faimoaselor" pietonale, tendinta care (ghidandu-ma dupa articolele din presa ultimilor ~10 ani) pare ca a aparut pentru prima oara la Sibiu, pentru a fi continuata pe urma la Iasi, Timisoara, Cluj (cu primarul din Cluj chiar ajungand dupa gratii din cauza licitatiei facute cu ocazia asta) si alte orase din tara, in majoritatea cazurilor punandu-se accentul pe calitatea "medievala" si "nostalgica" a pietrei cubice.

Vorbesc preponderent despre piatra cubica in relatia cu orasul si pentru ca in afara lor, a oraselor, piatra cubica a disparut aproape in totalitate (cu cateva exceptii in zona Ostrov-Constanta si cateva drumuri judetene din Bihor, Satu Mare sau Galati). La fel, ar fi interesant de scris o istorie a drumurilor din Romania ultimilor 150 de ani, in care un capitol sau doua sa fie dedicate si pietrei cubice, cred ca am afla destul de multe despre "intrarea noastra in modernitate" si modul cum am inteles sa o "negociem" de-a lungul timpului (cum foarte bine a facut-o Toader Popescu cu al sau "Proiectul feroviar romanesc", pe partea de cai ferate si tot ce tine de ele).

Pentru iubitorii de cifre toate datele le puteti gasi in sectiunea de statistici a site-ului, unde puteti vedea mai bine cum este impartita piatra cubica pe judete si orase, cu numele exact al strazilor si cu referinte catre articole din presa acolo unde este cazul (puteti vedea detalii despre o anumita strada afisata pe harta si daca dati click pe una din ele ar trebui sa apara un pop-up cu mai multe informatii). Eu unul am ramas surprins cand, la final, adunand totul, am vazut ca la momentul de fata mai sunt doar ~250 de km de strazi pavate cu piatra cubica in toata Romania. Probabil ca in 5-10 ani nu va mai ramane mare lucru nici din acestia (excluzand pietonalele, pe care nu le iau in calcul).

Accept sugestii si comentarii, daca e cazul :)

6 Comments:

Blogger ADRIAN said...

Welcome back, cum se zice pe la Las Fierbinti :) !
Primele doua linkuri nu duc unde pare ca ar trebui sa duca ...
Sunt 5 ani (aproape) de cand scriam: http://a-craciunescu.blogspot.ro/2010/08/de-23-august-unde-puii-mei-se-duce.html
Pe dacoromanica se gasesc doua lucrari ale pavajelor din Bucuresti scrise prin anii '30: "Pavajele municipiului Bucuresti" de Bogdan Alexandrescu in 1935 si "Istoricul pavajelor bucurestene" de Paul I. Sandulescu (cu prefata de Bogdan Alexandrescu) din 1936.
Am sa caut printre pozele mele drumul dintre Agnita si Dealu Frunos care e facut de nemti cu piatra cubica ce inca se mai vede iesind de sub afaltul turnat peste.

4:00 PM  
Blogger mihai turcu said...

Mersi mult pentru observatia cu link-urile, am reparat acuma.

Chiar nu stiam de cele doua carti, desi am pierdut destul de mult timp (si cheltuit destul de multi bani) in ultimii ~5 ani prin cele doua-trei anticariate demne de numele asta de la noi din Bucuresti. Mi s-a mai adaugat ceva la lista de citit :)

Chiar as fi interesat de pozele cu drumul de langa Agnita. Auzisem de piatra cubica de acolo de dinainte sa ma gandesc la proiectul asta, dar cand m-am uitat cu Street View totul era deja asfaltat.

5:02 PM  
Blogger ADRIAN said...

Am pus la mine imaginile de la Agnita - Dealu Frumos

12:33 PM  
Blogger mihai turcu said...

da, am vazut acum :) multumesc frumos si pt back-link :)

3:59 PM  
Anonymous simply said...

Poenaru Bordea nu mai are piatra cubica. A fost recent asfaltata....

10:40 AM  
Blogger mihai turcu said...

Da... Dupa ce am inceput maparea mi-am dat seama ca pana o sa termin unele dintre strazi vor fi asfaltate deja, o sa adaug o optiune de genul "asfaltata recent". Ideal si in planurile mele initiale era sa adaug si posibilitatea de atasare de poze ale strazilor, dar n-a fost sa fie :)

1:54 PM  

Post a Comment

<< Home